Uittocht Lowlands verloopt via verkeersstromen en slim handelen
Vooral in de richting Harderwijk wordt gewerkt met overleg. Blijkt bij de rotonde aan het eind van de Bremerbergweg dat de dijk te druk is? Dan wordt er met borden en verkeersregelaars gezorgd dat auto's via de Mosselweg en Karekietweg gaan. Lost het knelpunt op, dan gaat het weer via de Harderdijk. Op de Spijkweg zelf draaien vooral verkeersregelaars overuren. Zij zorgen voor een vlotte samenvoeging van doorgaand verkeer met festivalgangers die willen invoegen.
De campers en caravans worden via de (afgesloten) Bremerbergweg geleid, om Biddinghuizen heen en zo richting bult. Wie dus met de auto terug moest naar Biddinghuizen, kon het best via de oost-route rijden: de Spijkweg op richting Elburg en dan via Oldebroekerweg terug naar Biddinghuizen (vorig jaar vergaten we dit en leerden we de harde les via Mosselweg, Karekietweg en Gooiseweg terug naar huis te keren).
Wie met het OV gaat en gebruik maakt van de pendelbussen, kan naar Lelystad (voor de richting Randstad) of Dronten (voor andere richtingen). Maar wie weet dat dezelfde trein de beide plaatsen aandoet, kan richting het westen dan soms toch weer beter kiezen voor een opstap in Dronten. Kennis van onze provincie en de diverse wegen en lijnen helpt dus.
Onze voorzichtige conclusie is dit jaar dat zowel op donderdag als op maandag er alles aan gedaan is om verkeersstromen te verdelen en zo opstoppingen tot een minimum te beperken. Het enige dat dat nog zou kunnen verbeteren, als er al ruimte voor zou zijn, is: meer asfalt